نسرین بابائی؛ غلامعلی افروز؛ علیاکبر ارجمندنیا
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 75-86
چکیده
چکیده: کیفیت زندگی مفهومی ذهنی و چندبعدی است که بسیاری از جنبههای زندگی فردی و اجتماعی را شامل میشود. سلامت روان و رضامندی زوجیت نیز دو مولفه مهم کیفیت زندگی هستند. پژوهش حاضر با هدف طراحی و آموزش برنامه ارتقای کیفیت زندگی و ارزشیابی اثربخشی آن در سلامت روان و رضامندی زوجیت مادران دختران آهستهگام با نشانگان داون انجام گرفت. طرح ...
بیشتر
چکیده: کیفیت زندگی مفهومی ذهنی و چندبعدی است که بسیاری از جنبههای زندگی فردی و اجتماعی را شامل میشود. سلامت روان و رضامندی زوجیت نیز دو مولفه مهم کیفیت زندگی هستند. پژوهش حاضر با هدف طراحی و آموزش برنامه ارتقای کیفیت زندگی و ارزشیابی اثربخشی آن در سلامت روان و رضامندی زوجیت مادران دختران آهستهگام با نشانگان داون انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 60 نفر از مادران، انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. به گروه آزمایش طی دوازده جلسه، برنامه آموزش ارتقای کیفیت زندگی محقق ساخته ارائه شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. در این پژوهش از پرسشنامه سنجش سلامت روان (SCL-90-R) و جهت سنجش رضامندی زوجیت از پرسشنامه رضامندی زوجیت افروز (AMSS) استفاده شد. برنامه در 10 جلسه 90 دقیقهای طراحی شد و این جلسات به مدت 5 هفته ارائه شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات درگروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود. نتایج پژوهش حاضر میتواند به درک نقش مهمی که برنامه کیفیت زندگی در ارتقا سلامت روان و رضامندی زوجیت مادران دختران آهستهگام با نشانگان داون ایفا میکند کمک کند و مورد استفاده مشاوران مدرسه و روانشناسان قرار گیرد.